تبلیغات

فید خوان rss reader

بـوستـان کـودکان اسـتثنایی شهـرستـان سقـز


بـوستـان کـودکان اسـتثنایی شهـرستـان سقـز
بیان مطالب روانشناسی و مشاوره ای /بیان مطالب آموزشی و کمک آموزشی /دانلود نمونه سوال /دانلود نرم افزار/ آشنایی با کودکان استثنایی 
نـویسـندگـان
نـظر سنـجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید بوده است ؟






رتـــبــه وبــلاگ

** افراد شجاع فرصت می آفرینند .ترسوها و ضعفا منتظر فرصت می نشینند ** خوشبختی ما تو سه جمله خلاصه شده تجربه از دیروز، استفاده از امروز، امید به فردا ولی با سه جمله دیگه زندگیمون رو تباه می کنیم حسرت دیروز، اتلاف امروز، ترس از فردا ** همه دوست دارن به بهشت بروند اما کسی دوست ندارد بمیرد ! بهشت رفتن جرأت مردن می خواهد ** بزرگترین مصیبت برای یک انسان این است که نه سواد کافی برای حرف زدن داشته باشد نه شعور لازم برای خاموش ماندن **
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
خـــــــطای دیــــد

فرا رسیدن روز ناشنوا را به ناشنوایان گرامی کشور تبریک گفته و آرزوی موفقیتهای هر چه بیشتر ناشنوایان در همه زمینه های علمی و اجتماعی را داریم.

هشتم مهر هر سال برابر سی ‏ام سپتامبر، «روز جهانی ناشنوایان» نام ‏گذاری شده است. هدف از این نام ‏گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته ‏هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست ‏مداران و هم چنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند. ناشنوایان گرچه نمی توانند با گوشهایشان بشنوند، اما با هزاران دریافت قلبی صداهایی را می شنوند که ما شنوایان نمی شنویم. خداوند گرچه از بعضی ها نعمت شنیدن،دیدن،حرف زدن و... را می گیرد ولی در عوض قدرتها و توانمندی های فراوان و گسترده ای را می دهد که براستی می شود گفت این پاک زیستان، توانمندان راستین روزگاران هستند...

نعمت شنوایی

در اهمیت حس شنوایی، این گفته هِلِن کِلِر، گویاتر از هر سخنی است. او که با وجود نابینایی و ناشنوایی، یکی از موفق ‏ترین افراد استثنایی است، می ‏گوید: «اگر این فرصت به من داده می‏ شد که یکی از دو حس خود را باز یابم، ترجیح می‏ دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم». اگر از نعمت شنوایی محروم باشیم، هر چند آموختن برای ما ناممکن نمی ‏شود، ولی بسیار دشوار است. پس توجه به این نعمت بزرگ الهی که یکی از راه ‏های بسیار مهم آموختن و فهمیدن است، حالت سپاس را پیش می ‏آورد و تصور نبود آن کافی است تا به ارزش آن پی ببریم. از این رو، خدا در قرآن می ‏فرماید: «بگو: اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دل ‏هایتان مهر بزند، کدام معبود آن را به شما پس می ‏دهد؟» شکرانه این نعمت، بهره‏ گیری خداپسندانه و مسئولانه از آن است، چنان ‏که در یکی از دعاها، خواسته بندگان از خداوند این است: «پروردگارا! ما را از گوش ‏ها، چشم ‏ها و نیروهای مان بهره ‏مند گردان». 

جامعه، خانواده و کودک ناشنوا

شیوه رفتار اعضای خانواده و جامعه با کودک ناشنوا، در رشد عاطفی، سازگاری اجتماعی، آمادگی آموزش مهارت‏ های زبانی و تحصیل او بسیار مهم و تعیین ‏کننده است. خانواده و اجتماع با پذیرش واقع‏ بینانه مشکل فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی ‏های او یاری‏اش دهند. وضعیت مطلوب برای ناشنوا، استفاده از موقعیت‏ های در دسترس افراد عادی است. وظیفه اصلی در تربیت کودک ناشنوا و کمک به رشد او، بر عهده خانواده است. باید وضعیت واقعی کودک را پذیرفت و بهترین کار را برای کمک به وی انجام داد. پذیرش فرد ناشنوا از طرف خانواده، اجتماع و شناخت تفاوت‏ های او و کنار آمدن با آن، نیازمند عشق، علاقه، صبر، حوصله و برخورد منطقی است.

موانع ارتباط اجتماعی ناشنوایان با جامعه

آیا تا کنون از خود پرسیده‏ایم که ارتباط موجود در جامعه، چه ‏قدر صحیح و منطقی است که به ارتباط آسان ‏تر با ناشنوایان بینجامد؟ مگر نه این که یکی از مهم ‏ترین اهداف آموزش ناشنوایان، اجتماعی کردن آن هاست؟ آیا به عنوان پدر و مادر ناشنوا، معلم ناشنوا، دوست ناشنوا یا عضوی از جامعه، با خود اندیشیده‏ایم که آیا ناشنوایان به این هدف دست یافته‏اند و اگر نه، علت چیست؟ به یقین، یکی از عوامل دست نیافتن مربیان ناشنوا و نیز خود ناشنوایان به این هدف، نقص ارتباطی موجود در رفتارهاست. بنابراین، نادرستی ارتباط‏ ها، اجتماعی شدن ناشنوایان و به تبع آن، تعلیم و تربیت آنان را خدشه ‏دار ساخته است.

رفتارهای ترحم آمیز

یکی از موانع برقراری ارتباط ناشنوایان با جامعه، رفتارهای ترحم ‏آمیز اطرافیان است. اگر چه در آموزه ‏های اخلاقی و دینی، درباره رعایت رحم و انصاف بسیار سفارش شده است، ولی باید توجه داشت که رعایت عدالت حکم می ‏کند رفتارهای ترحم ‏آمیز، به‏ جا استفاده شود. در بعد آموزشی نیز ترحم بی ‏مورد و بی ‏اندازه، به مظلوم ‏نمایی و افت تحصیلی ناشنوایان می‏ انجامد. این رفتارها موجب می ‏شود فرد ناشنوا، خود را موجودی مستحق ترحم بداند. در نتیجه، نخستین مشکلی که ناشنوایان را تهدید می ‏کند، افسردگی و دوری کردن از جامعه است و دور شدن ناشنوا از جامعه، به فرآیند جامعه ‏پذیری او آسیب جدی وارد می ‏کند.

زبان اشاره

سخن گفتن، یکی از ویژگی ‏های ممتاز بشری است. انسان از راه سخن گفتن با دیگر افراد جامعه رابطه برقرار می ‏کند، می ‏فهمد و می‏ فهماند. ناشنوایان نیز می ‏کوشند به شیوه‏ای خاص با دیگران ارتباط برقرار کنند. زبان اشاره، زبان ارتباط ناشنوایان است که سبب می‏ شود این افراد با یکدیگر و دیگران ارتباط برقرار کنند. قانون مدنی کشور ایران، در سال1307 این زبان را به عنوان وسیله‏ای برای تفهیم و تفاهم به رسمیت شناخت. نخستین کسی که زبان اشاره را در ایران به وجود آورد، استاد جبّار باغچه ‏بان بود. گفته می ‏شود زبان اشاره، از زمان بقراط حکیم برای ناشنوایان مرسوم بوده است.

دست ‏های انسان

در باغچه زندگی نشسته بود و با دستان کوچکش چیزی می ‏کاشت. نگاهش کردم، حس اعتمادش با نگاهم برانگیخته شد و با چشمان معصومانه‏اش فهمید چه می‏ پرسم. گفت: ستاره می ‏کارم. دوباره نگاهش کردم، پاسخ داد: میوه‏ های ستاره‏ام، خورشید خواهد شد. حس غریبی به من دست داد. چرا خورشید؟ لبخندی زد و باز با همان نگاه پاسخ داد: تمام هستی با آب، خاک و خورشید پیوندی زندگی‏ بخش دارد. گل‏ ها با خورشید برمی ‏خیزند. پرسیدم: پرندگان؟ پاسخ داد: پرواز زیباست، من آواز آن ها را حس می ‏کنم. ... و انسان؟ به زمین نگاه کرد و این بار با انگشتان اشاره زبان گشود: ما که می ‏خواستیم زمین را آماده مهربانی کنیم، افسوس که خود نامهربان بودیم. آری، او ناشنوا بود و برای ایجاد رابطه، از دست‏ هایش استفاده می ‏کرد. همان‏ گونه که تاریخ انسان اندیشه ‏ورز، رابطه‏ای ناگسستنی با دست ‏های انسان دارد.

ورزش و ناشنوایان

ورزش، عامل سلامت جسم و روح انسان است. از این رو، تفاوتی میان شنوایان و ناشنوایان در حفظ نیروی نشاط و سلامت نیست. بنابراین، برای تقویت روحیه ناشنوایان و مشارکت بیشتر آنان در جامعه، ورزش ناشنوایان در جهان پایه‏گذاری شد. فدراسیون جهانی ناشنوایان، در سال1924 تأسیس گردید. در حال حاضر، 84 کشور جهان در این فدراسیون عضویت دارند. در ایران نیز فدراسیون ورزش ناشنوایان، از سال 1344 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1957، به عضویت فدراسیون جهانی ناشنوایان درآمد. ناشنوایان نیز همانند شنوایان، بیشتر رشته‏ های ورزشی شرکت دارند و به موفقیت ‏های فراوانی رسیده‏اند.

سازمان رفاه ملی ناشنوایان

سازمان رفاه ملی ناشنوایان ایرانی، سازمانی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی است که در سال 1350 تأسیس شد. هدف از تشکیل این سازمان، ایجاد هماهنگی میان مؤسسات دولتی، غیردولتی و خیریه است. در برنامه این سازمان، پیش ‏گیری، درمان، آموزش و هم چنین تأمین اشتغال و رفاه گروه ناشنوایان، نیمه ‏شنوایان و کسانی که مشکل گویایی دارند، قرار دارد. این سازمان تلاش می‏ کند شخصیت این افراد را پرورش دهد، آنان را با اجتماع سازگار کند و با به کار بردن روش ‏های جدید، آن ها را برای خدمات گوناگون آماده سازد.

نخستین معلم گل ‏های خاموش

استاد جبار باغچه بان (عسكرزاده) یكی  از خادمان پر تلاش فرهنگ ایران و به معنی واقعی كلمه معلم بود. زنده یاد باغچه بان سال 1298  شمسی آموزگاری را در دبستان (احمدیه مرند) آذربایجان آغاز كرد. وی مؤسس اولین كودكستان (باغچه اطفال) در تبریز بود. باغچه بان را باید اولین كسی دانست كه در ایران، آموزش سمعی بصری را به دستگاه آموزشی كشور وارد كرد. وی برای اولین بار به فكر تعلیم و تربیت كودكان ناشنوا افتاد. در ابتدای كار همه او را مورد تمسخر قرار میدادند، اما وی طی یك سال موفق شد به سه كودك ناشنوا خواندن و نوشتن بیاموزد. شادروان باغچه بان فعالیت آموزشی خود را در شهر شیراز به مدت شش سال و بعد از آن در تهران ادامه داد. وی نخستین دبستان ناشنوایان را در چهارراه حسن آباد در خانه ای محقر تأسیس كرد. وی روش آموزش الفبای دستی را اختراع كرد. همچنین در حین تعلیم و تربیت به روش دیگری دست یافت كه امروزه آن روش به نام روش تركیبی معروف است و با گذشت این همه سال به عنوان مترقی ترین روش در مدارس سراسر كشور استفاده می شود. وی كتب مختلفی را از جمله: كتابهای كودكان (بابا برفی كتاب حساب ویژه و كتاب آموزش كر و لالها به رشته تحریر در آورد.




طبقه بندی: مناسبت ها،
برچسب ها: روز جهانی ناشنوایان، ناشنوایان، هشتم مهر ماه،
[ دوشنبه 8 مهر 1392 ] [ 08:00 ق.ظ ] [ حسن کرمی زاده ]

best supplement medicare plans
چهارشنبه 10 آبان 1396 04:57 ب.ظ
من اعتقاد دارم که یکی از اطلاعات بسیار حیاتی برای من است.
و خوشحالم خواندن مقاله شما را دوست دارم با این حال بیانیه ای در مورد چند موضوع اساسی،
طعم وب سایت فوق العاده است، مقالات در واقع بزرگ است:
D. شغل عالی، سلام
feet complaints
شنبه 18 شهریور 1396 07:31 ق.ظ
Right away I am going away to do my breakfast,
afterward having my breakfast coming again to read more news.
foot pain bottom of feet
دوشنبه 19 تیر 1396 01:43 ب.ظ
Loving the information on this web site, you
have done great job on the content.
Mabel
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:48 ب.ظ
Hey! Would you mind if I share your blog with my twitter group?

There's a lot of people that I think would really enjoy your content.
Please let me know. Thank you
BHW
شنبه 2 اردیبهشت 1396 06:09 ق.ظ
I needed to thank you for this fantastic read!! I definitely
loved every bit of it. I've got you bookmarked to look at new stuff you post…
آسیه
یکشنبه 10 آذر 1392 03:35 ب.ظ
سلام
تشکر می کنم که به فکر ناشنوایان هستید و تبریک گفتید.
منم ناشنوام.
موفق باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

.: Weblog Themes By Hassan Karamizadeh :.

دربـاره وب سایـت

این وبلاگ یک وبلاگ شخصی بوده و زیر نظر آموزش و پرورش نمی باشد .
این وبلاگ با هدف آشنا کردن عموم مردم با مقوله کودکان استثنایی و انتقال تجربیات معلمان و عوامل دست اندر کار با کودکان استثنایی ایجاد شده است لذا از همه کسانی که در زمینه های مختلف آموزشی و توانبخشی کودکان استثنایی تجربه ، مطالب علمی و یا نرم افزار دارند خواهشمندم آنها را در اختیار این وبلاگ قرار بدهند تا دیگر دلسوزان این بهشتیان روی زمین نیز بتوانند از آنها استفاده کنند .
اجرکم عند ا...
ســـاعــت
آخـرین مـطـالـب
آمــــار ســـایــت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین بروز رسانی :
تـــقــویـــم
امــکانـات وبـــلــاگ