تبلیغات

فید خوان rss reader

بـوستـان کـودکان اسـتثنایی شهـرستـان سقـز


بـوستـان کـودکان اسـتثنایی شهـرستـان سقـز
بیان مطالب روانشناسی و مشاوره ای /بیان مطالب آموزشی و کمک آموزشی /دانلود نمونه سوال /دانلود نرم افزار/ آشنایی با کودکان استثنایی 
نـویسـندگـان
نـظر سنـجی
مطالب این وبلاگ تا چه حد برای شما مفید بوده است ؟






رتـــبــه وبــلاگ

** افراد شجاع فرصت می آفرینند .ترسوها و ضعفا منتظر فرصت می نشینند ** خوشبختی ما تو سه جمله خلاصه شده تجربه از دیروز، استفاده از امروز، امید به فردا ولی با سه جمله دیگه زندگیمون رو تباه می کنیم حسرت دیروز، اتلاف امروز، ترس از فردا ** همه دوست دارن به بهشت بروند اما کسی دوست ندارد بمیرد ! بهشت رفتن جرأت مردن می خواهد ** بزرگترین مصیبت برای یک انسان این است که نه سواد کافی برای حرف زدن داشته باشد نه شعور لازم برای خاموش ماندن **
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
خـــــــطای دیــــد

Klik hier voor meer gratis plaatjes

تعریف:

  ADHDاختلالی است كه در آن پُرتحركی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از كودكان دیگر وجود دارد. حدود 12-7 درصد كودكان به این بیماری مبتلا هستند و در پسرها شایع‌تر است. ممكن است در بعضی بیشتر علائم پرتحركی و رفتارهای ناگهانی و در بعضی بیشتر علائم بی‌توجهی به چشم بخورد. علائم این بیماری قبل از 7 سالگی شروع می‌شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشكلات جدی ایجاد می‌كند و مورد توجه قرار می‌گیرد .

http://falshbaner.persiangig.com/image/nazar/17.gif


علّت :

این بیماری سال‌هاست كه شناخته شده و عوامل متعدّدی در ایجاد آن نقش دارند. به نظر می‌رسد علت آن بیشتر به نقص در تكامل سیستم اعصاب مربوط باشد. كودكان مبتلا احتمالاً در قسمت‌هایی از مغز كه مسئول توجه، تمركز و تنظیم فعالیت‌های حركتی است دچار نقائص جزئی هستند. توارث و ژنتیك نیز در این بیماری 80-70% نقش مهمی دارد. همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می‌شود كه می‌تواند باعث این مشكل گردد. بر خلاف برخی تصورات چگونگی روش‌های فرزندپروری والدین در ایجاد بیماری نقشی ندارد، اگر چه برخورد و مواجهه مناسب والدین با نشانه‌های بیماری و اختلالات رفتاری ناشی از آن می‌تواند در كنترل علائم و جلوگیری از عوارض بعدی مؤثر باشد.

علائم :

مشكل اصلی كودكان ADHD عدم توانایی آنها در حفظ و تنظیم رفتارشان است، در نتیجه اغلب نمی‌توانند رفتار مناسبی كه لحظه به لحظه با شرایط محیط هماهنگ باشد نشان دهند. خوابیدن و غذا خوردن آنها منظم نیست. به نظر می‌رسد در همه چیز دخالت می‌كنند و مراقبت دائمی نیاز دارند. از نظر هیجانی ثبات ندارند، ناگهان می‌خندند یا گریه می‌كنند و رفتارشان غیرقابل پیش‌بینی یا ارزیابی است. سریع از كوره درمی‌روند و نمی‌توانند پیامدهای رفتارشان را پیش‌بینی یا ارزیابی نمایند. در فعالیت‌های خطرناك شركت می‌كنند و احتمال صدمه دیدن آنها زیاد است. قبل از فكر كردن عمل می‌كنند، قبل از پایان سؤال جواب می‌دهند، اشیاء را پرتاب می‌كنند و ناخواسته به دیگران صدمه می‌زنند. پُرفعالیت‌ و پُرتحرك هستند، هر لحظه در حال رفتن هستند، انگار موتوری درون بدن آنهاست كه آنها را به حركت دائمی مجبور می‌كند، نمی‌توانند آرام بنشینند و بی‌قرارند.

اختلال تمركز این كودكان در كارهایی كه فعالیت دائم و جدی مغزی لازم دارد به چشم می‌خورد. آنها ممكن است در تماشای تلویزیون، بازی با كامپیوتر و فعالیت‌های لذت بخش به كودكان دیگر شبیه ‌باشند ولی در كارهایی كه فعالیت مداوم مغزی و تمركز لازم دارد (مانند انجام تكالیف درسی) تفاوت آنها با كودكان دیگر نمایان می‌شود. به نظر می‌رسد مغز آنها اطلاعات محیطی را بیش از حد لازم می‌گیرد یعنی در انتخاب و توجه به اطلاعات لازم و بی‌توجهی و حذف اطلاعات بدرد نخور ضعف دارد.

رعایت قوانین منزل و مدرسه برای آنان مشكل است و برای پیروی از قوانین توجه بیشتری لازم دارند. فقط به آنچه در همین لحظه رخ می‌دهد توجه می‌كنند و نمی‌توانند برای رسیدن به اهداف دراز مدت برنامه‌ریزی داشته باشند. در انجام تكالیف مدرسه، تمركز روی درس، رعایت قوانین مدرسه و داشتن روابط اجتماعی مناسب با همكلاسی‌ها مشكل دارند.

عوارض :

رفتار كودكان ADHD روی عملكرد آنها در خانواده، اجتماع، مردم و مدرسه تأثیر سوء ‌می‌گذارد و باعث واكنش‌های منفی اطرافیان، خانواده، كاركنان مدرسه و همسالان می‌شود. این رفتارها در مدرسه و محیط‌های اجتماعی مشكل ایجاد می‌كند و باعث كاهش اعتماد به توانایی‌های خود و احساس بی‌كفایتی در این كودكان می‌گردد، آنها را از مدرسه و اجتماع متنفّر می‌كند و زندگی را برای آنان مشكل می‌سازد. كودكان طبیعی به علت رفتارهای مناسب و موفقیت‌های تحصیلی و اجتماعی زمینه زیادی برای تشویق شدن دارند و همین تشویق‌ها موجب پرورش اعتماد به توانایی‌های خود و عزت نفس در آنها می‌شود ولی كودكان ADHD كمتر به این موفقیت‌ها دسترسی پیدا می‌كنند. كودكان ADHD ممكن است به صورت ثانویه دچار اختلالات ارتباطی، مشكلات تحصیلی، اضطراب، افسردگی و بزهكاری گردند.

سیــر :

سیر ADHD متنوع است. بهبودی در صورت وقوع معمولاً بین 12 تا 20 سالگی رُخ می‌دهد و بهبودی قبل از 12 سالگی نادر است. گاهی علائم در بلوغ بهبود پیدا می‌كند و گاهی نیز تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. با افزایش سن پُرتحركی كمتر می‌شود ولی اختلال تمركز و رفتارهای ناگهانی می‌تواند باقی بماند. در 40 تا 60 درصد موارد علائم تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. بدون درمان تنها یك سوم تا نصف كودكان ADHD می‌توانند با علائم خود در زندگیشان منطبق شوند و باقی آنها مستعد بروز مشكلات ثانویه خواهند بود.

اختلالات همراه شایع :

اختلال وسواس اجبار: اختلال وسواس از اختلالات شایعی است كه همراه با اختلال ADHD دیده میشود و ممكن است به صورت حساسیت بیش از حد به آلودگی و شستشوی مكرر و طولانی تظاهر نماید. گاهی وسواس خود به صورت كندی در انجام فعالیت‌ها و تكالیف و رعایت بیش از حد نظم و ترتیب نشان می‌دهد و یا رفتارهای تكراری مثل شمردن، چك كردن، مرتب كردن و پرسیدن سؤالات تكراری را شامل می‌شود.

اخلال تیك: اختلالی است كه با پرش‌های ناگهانی عضلات حركتی مثل پلك زدن، كج كردن بینی و یا خارج ساختن ناگهانی صداهایی از گلو مانند سرفه یا صاف كردن صدا و مشخص می‌شود. بیشتر تیك‌ها به صورت حركتی هستند و شكل آنها به مرور زمان تغییر می‌یابد.

اختلال خلقی: اختلال خلقی نظیر افسردگی و اختلال دوقطبی ممكن است همراه با ADHD دیده شود كه گاه تفكیك علائم آن از ADHD دشوار می‌باشد. در افسردگی كودك تحریك‌پذیر، بی‌حوصله، كم تمركز و گوشه‌گیر می‌شود، از فعالیت‌های قبلی لذت نمی‌برد و از نظر تحصیلی افت می‌كند.

اخلال اضطرابی: علائمی چون ناخن جویدن، اضطراب جدایی، حملات هراس و ترس از موارد خاص مانند حیوانات، تاریكی، موجودات خیالی، مشكلات خواب و علائم جسمانی مانند تپش قلب، سردرد و دل درد، تعریق و … مواردی از اضطراب هستند كه در بسیاری از كودكان بیش فعال گزارش می‌شود.

اختلال یادگیری: اختلالات یادگیری نظیر اختلال خواندن، اختلال بیان نوشتاری و اختلال ریاضی نیز از دیگر اختلالات شایع همراه ADHD است كه جدا از مشكلات تحصیلی ناشی از كم توجهی و فراموشكاری، احتیاج به درمان و روش‌های آموزشی ویژه دارد.

سایر موارد: اختلالات دیگری كه به صورت شایع همراه با ADHD دیده می‌شود عبارتند از: اختلال سلوك، اختلال رفتار مقابله‌ای و اختلال هماهنگی حركتی.

درمان موفق ADHD زمانی انجام می‌گیرد كه اختلالات همراه نیز شناخته شوند و مورد توجه و مداخله مناسب قرار گیرند. بنابراین گاه پزشكان ناگزیرند از داروهای متعدد برای كنترل مجموعه علائم بیمار استفاده كنند.

درمان:

درمان‌هایی را كه برای كودكان ADHD به كار می‌رود می‌توان به چهار دسته تقسیم نمود:

* آموزش والدین

 *آموزش آموزگاران

* فراهم كردن كلاس‌های مخصوص

 *تجویز دارو

آموزش والدین و آموزگاران بخش مهمی از درمان را تشكیل می‌دهد و شامل دو جزء است:

1- آموزش برای شناخت بیماری

2- آموزش برای برقراری سیستم‌های رفتار درمانی.

والدین باید این بیماری را به عنوان یك نقص رشدی تكامل مغز بشناسند و به كودك خود به دید كودكی تنبل، نافرمان، شرور و فضول كه اگر بخواهد می‌تواند رفتاری طبیعی داشته باشد نگاه نكنند، بلكه او را كودكی بدانند كه تلاش می‌كند با ناتوانی خود كه از حوزه تسلط او خارج است،كنار بیاید.

والدین باید سرنخ‌های دیگری برای تشویق، تقویت اعتمادبه‌نفس و ایجاد احساس موفقیت در كودكشان بیایند. فعالیت‌های ورزشی، هنری، صنعتی، كلوپ‌ها، پیش‌آهنگی و ... می‌تواند فرصت‌هایی برای نمایان كردن توانایی‌های این كودكان ایجاد نماید. این فعالیت‌ها بالطبع تشویق بیشتری به دنبال دارد و می‌تواند آثار منفی حاصل از تجربه‌های بد قبلی (شكست‌ها، طردشدگی‌ها، تنبیه‌ها و ...) را بكاهد و جایگزین آن گردد. البته والدین نباید تصور كنند كه كودكانشان به دلیل بیماری مسئول اعمال خلاف خود نیستند، بلكه كودك باید خلافش را جبران نماید. آنها باید بدانند كودكشان علی‌رغم بعضی ناتوانی‌ها، می‌تواند در بعضی جنبه‌ها بسیار توانا باشد بنابراین باید با كمك به این جنبه‌ها حس اعتمادبه‌نفس، مسئولیت‌پذیری، تسلط و مهارت را در او پرورش داد.

برای آن كه كودكان ADHD قوانین را بیاموزند و از آن پیروی نمایند لازم است قوانین را برای آنها واضح‌تر، در فواصل كمتر و با تكرار‌های بیشتر بیان كنیم و سیستم تشویق و تنبیهی قوی‌تر را با آن همراه نماییم.

افراد مبتلا این نقص تكاملی نورولوژیك را همیشه همراه خواهند داشت، از درمان‌های موجود هیچكدام مشكل مغزی موجود را درمان نمی‌كند و شفای دایمی عملاً وجود ندارد ولی می‌توان در كاهش علایم و عوارض و افزایش موفقیت در زندگی آنها قدم‌های بزرگی برداشت. باید بدانیم زمان‌هایی وجود دارند كه علایم شدیدتر یا خفیف‌تر ظاهر می‌شود و همواره احتمال عود علائم وجود دارد. در برخورد با كودكان ADHD باید برای موفقیت‌های هر چند كوچك ارزش قائل باشیم و بدانیم در سیر درمان گاهی می‌توان عود علائم را نیز پیش‌بینی نمود. شدت گرفتن علائم به هیچ عنوان نشانة‌ كوتاهی مربیان در انجام وظایفشان نیست، همچنین نشانة‌ عدم تأثیر درمان‌های اعمال شده نیز نمی‌باشد، بلكه گاهی درمان‌ها موقتاً نمی‌توانند علائم بیماری را به خوبی قبل كنترل نمایند. اگر والدین و مربیان از این نكتة مهم غافل باشند، ممكن است مرتب از یك درمان به سمت درمان دیگری بروند، هیچ درمانی را كامل نكنند و همیشه ناراضی و ناامید باشند.

برخورد مناسب با كودكان ADHD به زمان، پشتكار، كوشش، مداومت و همكاری و هماهنگی زیادی نیاز دارد، به همین دلیل مربیان و والدین باید همواره روحیه‌ای با نشاط، شاد، طنزپرداز و شوخ‌طبع را در خود حفظ نمایند. باید به عنوان والدین و مربیان این كودكان در خود احساس ارزش نمایند و برای خود بهای زیادی قائل شوند زیرا نسبت به دیگران مسئولیت سنگین‌تری به عهده دارند.

دارو :

داروهای محرك مانند دكستروآمفتامین و متیل فنیدیت (ریتالین) بیشترین داروهایی هستند كه برای درمان ADHD استفاده می‌شود. این داروها در 75درصد بیماران اثر می‌كنند، تأثیر آنها 3 تا 7 ساعت باقی می‌ماند و معمولاً دو تا سه مرتبه در روز تجویز می‌شوند. این داروها تمركز را افزایش، پُرتحركی، فعالیت‌های نامربوط، رفتارهای ناگهانی و آزاردهنده را كاهش می‌دهد، در نتیجه این كودكان سازگاری بیشتری با محیط، والدین و آموزگاران نشان می‌دهند، دست خط، دقت عمل، توانایی حل مسئله و ابتكار عمل در آنها افزایش می‌یابد. بعضی افراد با میزان پایین دارو و بعضی با میزان بالاتر دارو آثار بهبودی نشان می‌دهند.

شایع‌ترین عوارض این داروها سردرد، دردشكم، تهوع و بی‌خوابی است كه اغلب كم اهمیت می‌باشد. قبلاً اعتقاد بر این بود كه مصرف دارو باعث كندی رشد می‌گردد و دارو در روزهای آخر هفته یا تابستان مصرف نمی‌شد تا این كندی رشد جبران ‌گردد. ولی این اعتقاد در حال حاضر وجود ندارد و مطالعات نشان داده است كه مصرف داروهای محرك اثری بر رشد همه كودكان ندارد و نیازی به قطع دارو در روزهای تعطیل نیست. بی‌اشتهایی ناشی از دارو را می‌توان با دادن غذاهای مقوی و كم حجم در زمان‌هایی كه اشتهای كودك بیشتر است نیز جبران نمود. در مجموع عوارض موقتی است و در صورت شدید بودن می‌توان با كاهش میزان مصرف، آن را بر طرف نمود. بعضی كودكان عصرها به علت از بین رفتن اثر دارو بدخلقی و پرتحركی نشان می‌دهند.

امروزه تركیب‌های جدیدی از داروهای محرك كه زمان اثرطولانی‌تری دارند و علائم بیماری را برای 12-10 ساعت كنترل می‌كنند بیشتر مصرف می‌شوند (مانند Concerta و ( Vyvanse

اگر به هر دلیل نتوان از داروهای محرك استفاده نمود، می‌توان از داروهای ضد افسردگی (مانند رباكستین ـ آتموكستین، ونلافاكسین و بوپروپیون) استفاده نمود. این داروها یك یا دو مرتبه در روز تجویز شده و مدت اثرشان طولانی‌تر است ولی تأثیر آنها طی زمان كاهش می‌یابد.

از دیگر داروهایی كه در درمان ADHD مصرف می‌شود می‌توان كلونیدین را نام برد. كلونیدین یك داروی مؤثر بر سیستم نوراپی‌نفرین است كه در كاهش نشانه‌های اختلال بیش فعالی نیز مؤثر است. معمولاً اثرات كلونیدین در درمان ADHD بعداز چند هفته درمان ظاهر می‌شود.كلونیدین را می‌توان در مواردی كه كودك پاسخ درمانی مناسبی به داروهای محرك نمی‌دهد به درمان اضافه نمود. این دارو اختصاصاً بر پر فعالیتی و رفتارهای پرخاشگری و خشم ناگهانی مؤثر می‌باشد و اثری بر توجه و تمركز ندارد.

گاهی لازم است برای رسیدن به اثر مطلوب از مجموع چند دارو استفاده شود. در هر حال باید برای كودك دلیل مصرف دارو را توضیح داد تا او بداند كه دارو به او كمك می‌كند تا با موقعیت‌های مختلف بهتر از قبل تطابق پیدا كند و بتواند موفقیت‌های بیشتری در زندگی كسب نماید.

علائم اختلال بیش فعالی ـ كم توجهی در دوره‌های سنی مختلف

 با توجه به این‌كه عوامل وراثتی در ایجاد این بیماری نقش مهمی دارند (80-70 درصد) علائم ممكن است حتی در شیرخوارگی نیز تظاهر پیدا كند. چنین شیرخوارانی نسبت به محرك‌ها بسیار حساسند و تحت تأثیر سر و صدا، نور، دما یا سایر تغییرات محیطی دچار آشفتگی می‌گردند و عكس‌العمل‌ بیش از معمول نشان می‌دهند. این كودكان در دوران شیرخوارگی اغلب پرتحرك هستند، دست و پای خود را زیاد حركت می‌دهند، كم خواب و كم غذا می‌باشند و زیاد گریه می‌كنند.

این اختلال دارای سه علامت عمده است كه شامل پرفعالیتی )پرتحركی)، كمبود توجه و تمركز، رفتارهای تكانه‌ای (اعمال ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی) می‌باشد. ADHD سه نوع دارد: در نوع اول تظاهرات غالب پرتحركی و بیش‌فعالی است. در نوع دوم مشكل در تداوم توجه و تمركز وجود دارد و در نوع سوم كه از همه شایع‌تر است تركیبی از علائم پرتحركی و كم‌توجهی بارز می‌باشد.

كودكانی كه بیش فعالی ویژگی عمده‌ی آن‌ها است بیشتر برای درمان ارجاع می‌شوند تا كودكانی كه علایم اولیه‌ی آن‌ها نقص در توجه است. علایم نوع بیش‌فعالی ـ تكانش‌گری، از نوع تركیبی و به طور مشخص از نوع بی‌توجهی زودتر ظاهر می‌شود. باید توجه داشت كه با بالا رفتن سن در دوره‌ی نوجوانی و بلوغ ممكن است بیش‌فعالی از بین برود اما پایین بودن دامنه‌ی توجه (حواس‌پرتی) و مشكلات تكانشی بیماران ادامه می‌یابد.

علائم بیش فعالی عبارتند از:

  • كودك غالباً‌ با دست‌هایش بازی می‌كند، دست‌ و پایش را تكان می‌دهد و روی صندلی وول می‌خورد.
  • غالباً در كلاس یا جاهای دیگری كه انتظار می‌رود شخص بنشیند صندلی خود را ترك می‌كند.
  • در جاهایی كه مناسبتی ندارد راه می‌رود یا از در و دیوار بالا می‌رود (در نوجوانان و بزرگسالان این حالت ممكن است محدود به احساس ذهنی بی‌قراری باشد).
  • غالباً بازی یا فعالیت‌هایش پر سر و صدا است.
  • غالباً در حال حركت است و به نظر می‌رسد «موتوری او را به حركت‌ وا‌می‌دارد».
  • معمولاً زیاد صحبت می‌كند.

باید توجه داشت كه بیش فعالی پدیده‌ای وابسته به موقعیت است و شدت آن به نوع فعالیت، علاقه به آن، میزان توجه بالغین و رابطة بین والدین و كودك بستگی دارد. حتی وقتی كودك برای ارزیابی پیش پزشك برده می‌شود ممكن است بیش فعالی در زمان محدودی كه كودك در مطب به سر می‌برد مشاهده نشود.

این كودكان با ورود به مدرسه بیشتر مسئله‌دار می‌شوند. كودكان پرتحرك برای نشستن سر كلاس مشكل دارند. بسته به شدت اختلال معمولاً یك یا دو زنگ اول را تحمل می‌كنند اما در ساعات نزدیك ظهر بی‌قرار و پرتحرك می‌‌شوند. به عناوین مختلف سر جای خود می‌لولند یا با همكلاسی‌های خود صحبت می‌كنند و یا برای بیرون رفتن از سر كلاس درخواست مكرر دارند. معلمین معمولاً این كودكان را بازی‌گوش می‌نامند و معتقدند كه آنان نظم كلاس را به هم می‌زنند در حالی كه این كودكان تحمل یك یا یك و نیم ساعت سر كلاس نشستن را به طور مداوم ندارند. نوجوانان و بالغین مبتلا به بیش فعالی در بسیاری موقعیت‌ها مرتب شكایت دارند كه حوصله‌شان سر می‌رود.

علائم اختلال توجه عبارتند از:

  • كودك غالباً از توجه به جزئیات ناتوان است. در امور تحصیلی، كار یا سایر فعالیت‌ها مرتكب اشتباهات ناشی از بی‌دقتی می‌شود.
  • در حفظ و نگهداری توجه برروی تكالیف یا فعالیت‌های مربوط به بازی ناتوان است.
  • هنگام صحبت مستقیم با او، به نظر می‌رسد كه گوش نمی‌كند.
  • اغلب قادر به پیگیری دستورات و یا اتمام كارها نمی‌باشد، مثلاً تكلیف درسی‌اش را تكمیل نمی‌كند.
  • معمولاً‌ از فعالیت‌هایی كه نیاز به كوشش ذهنی دارد اجتناب می‌كند (مانند خود داری از انجام تكالیف مدرسه).
  • اغلب وسائل خود را گم می‌كند (وسایل مدرسه، اسباب‌بازی)
  • غالباً محرك‌های بیرونی حواسش را به آسانی پرت می‌كنند.
  • در فعالیت‌های روزمره غالباً فراموش‌كار است.

مشكل عمده ی ناشی از بی توجهی، عدم پیشرفت تحصیلی است. آموزگاران شكایت دارند كه این كودكان با تأخیر پاسخ می‌دهند، فراموش‌كارند، آشفته‌اند، اشیاء را گم می‌كنند، در رویاهای روزانه فرو می‌روند، قادر به تمام كردن تكلیفشان نیستند، به صحبت‌های آموزگار گوش نمی‌دهند. در دورة نوجوانی علائم بی‌توجهی شایع‌تر دیده می‌شود. بسیاری از نوجوانان مبتلا به ADHD به جای پر فعالیت بودن كند هستند، كم انرژی و آرامند، كم حرف می‌زنند، بی‌حال در صندلی می‌نشینند و در رویاهای خود فرو می‌روند، به آهستگی به سؤالات پاسخ می‌دهند انگار كه گیج هستند، كند می‌نویسند، اطلاعات را به كندی پردازش می‌كنند، مشكلات زیادی در حافظه دارند و معمولاً‌ از جمع طرد می‌شوند.

علائم تكانشگری عبارتند از:

تكانه‌ای بودن یعنی این‌ بیماران نمی‌توانند یك پاسخ یا رفتار را (علیرغم انتظار عواقب منفی) به تأخیر بیاندازند. این خصوصیت به صورت دخالت در صحبت‌ها یا كار دیگران، پراندن جواب قبل از اتمام سؤال آموزگار، بی‌صبری برای منتظر نوبت ماندن (مثلاً در بازی) خود را نشان می‌دهد.

شكایت‌های والدین از تكانه‌ای بودن فرزندان پیش‌دبستانی:

  • تا از چیزی خوشش بیاید آن را می‌گیرد.
  • بقیه را هل می‌دهد و كتك می‌زند.
  • در عبور از خیابان اگر دستش را نگیرند تصادف می‌كند.
  • دستش را با اجاق یا بخاری می‌سوزاند.
  • در بازی‌ها قادر به كنترل خود نمی‌باشد و معمولاً‌ از طرف دوستان طرد می‌شود.
  • كودكان تكانه‌ای در سنین قبل از مدرسه در خطر تصادفات، اتفاقات و مسمومیت‌ها هستند و باید به دقت مراقب آن‌ها بود چون اغلب از خطر ناآگاه هستند.

در دوران نوجوانی رفتارهای ناسازگارانه‌ افزایش می‌یابد كه شامل استفاده‌ی زودرس از مواد، مشروبات، سیگار، رانندگی بی‌احتیاط و تصادفات اتومبیل می‌باشد. نوجوانان به دلیل اعمال و یا دستورهای ناگهانی و تكانه‌ای دوستان خود را زود از دست می‌دهند. پول خرج كردن زیاد و بدون فكر ممكن است موجب ایجاد قرض و بدهی شود. آن‌ها در روابط با همتاهایشان مشكل پیدا می‌كنند. همكاری با سایر نوجوانان برای آن‌ها سخت است. رعایت مناسبات اجتماعی و پیروی از قوانین بازی‌ها برای آن‌ها دشوار می‌باشد، این مسئله موجب می‌شود آن‌ها از نظر اجتماعی طرد شوند و در نتیجه رفتارهای تهاجمی كلامی یا جسمانی از خود نشان بدهند. آنان در شریك شدن با دیگران و دستورپذیری از مظاهر قدرت مشكل دارند و به دلیل لمس كردن یا هل دادن تكانه‌ای با دیگران مشكل پیدا می‌كنند. فرزندان مبتلابه ADHD معمولاً‌ قادر به دور نگهداشتن خود از بحث‌ها و دعوای میان سایر افراد نیستند و در درگیری‌های دیگران دخالت می‌كنند.




طبقه بندی: مطالب روانشناسی ومشاوره ای،
برچسب ها: ADHD، علائم اختلال توجه، علائم اختلال بیش فعالی ـ كم توجهی در دوره‌های سنی مختلف، اختلالات همراه شایع با بیش فعالی، انواع داروهای مصرف شده در درمان بیش فعالی، علایم بیش فعالی و رفتار تکانشگری، اختلال بیش فعالی و راههای درمان آن،
[ دوشنبه 17 تیر 1392 ] [ 05:29 ب.ظ ] [ حسن کرمی زاده ]

http://awildakrieser.hatenablog.com
چهارشنبه 28 تیر 1396 11:15 ب.ظ
Hi it's me, I am also visiting this web site daily, this site is actually good and
the viewers are in fact sharing fastidious thoughts.
foot pain getting out of bed
چهارشنبه 21 تیر 1396 11:58 ق.ظ
Glad to be one of many visitants on this awe inspiring internet site :D.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 03:05 ق.ظ
Appreciate this post. Let me try it out.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

.: Weblog Themes By Hassan Karamizadeh :.

دربـاره وب سایـت

این وبلاگ یک وبلاگ شخصی بوده و زیر نظر آموزش و پرورش نمی باشد .
این وبلاگ با هدف آشنا کردن عموم مردم با مقوله کودکان استثنایی و انتقال تجربیات معلمان و عوامل دست اندر کار با کودکان استثنایی ایجاد شده است لذا از همه کسانی که در زمینه های مختلف آموزشی و توانبخشی کودکان استثنایی تجربه ، مطالب علمی و یا نرم افزار دارند خواهشمندم آنها را در اختیار این وبلاگ قرار بدهند تا دیگر دلسوزان این بهشتیان روی زمین نیز بتوانند از آنها استفاده کنند .
اجرکم عند ا...
ســـاعــت
آخـرین مـطـالـب
آمــــار ســـایــت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
آخرین بروز رسانی :
تـــقــویـــم
امــکانـات وبـــلــاگ